Megfelelő folyadékbevitel: Elég vizet iszol naponta?


megfelelő folyadékbevitel

megfelelő folyadékbevitel

A megfelelő folyadékbevitel

Mindenki, így Te is pontosan jól tudod, hogy mennyire nagyon fontos a megfelelő folyadékbevitel, a napi vízfogyasztás. Ennek ellenére alig akad ember, aki valóban annyit iszik, amennyit szervezete ténylegesen igényelne.

Az emberi test 50-60%-a víz, így nem is lehet csodálkoznunk azon, hogy testünk egészséges működéséhez elegendő vízre van szüksége. Egy átlagos napon (nem kánikulai nap, és nem sportolással telt) majdnem 1l vizet veszít szervezetünk csupán a légzés és verejtékezés következtében.

A nem megfelelő folyadékbevitel, vagyis dehidratáltság következményei:

  • szellemi teljesítőképesség csökkenése
  • fizikai teljesítőképesség csökkenése
  • általános rosszullét, fejfájás, szédülés, depresszió
  • bőrünk vízhiányos lesz, a mimikai ráncok erősödnek

Mitől függ a megfelelő mennyiség?

Vitatott kérdés a folyadékbevitel megfelelő mértéke. A mennyiséget befolyásolja az adott személy életkora, életmódja, az évszakok, egészségi állapotunk stb.

Az idősebbek kevesebbet isznak, nem érzékelik megfelelően a szomjúságot, ezért nekik jobban oda kell figyelniük, hogy igyanak, még ha nem is szomjasak.

Nemcsak életkorunk, hanem az életmódunk is befolyásolja a folyadékbevitelt. Gondoljunk csak arra, ha valaki ülőmunkát végez, vagy egész nap sportol – mozog, teljesen más a szervezet folyadékpótlási igénye.

De mennyi is az annyi?

Sokan azt a nézetet vallják, hogy szervezetünk a szomjúsággal jelez, így a megfelelő folyadékbevitel automatikusan annyi, amennyire éppen aznap szükségünk van. Ez azért is vitatható, mert a szervezet „le tud szokni” az ivásról, így egy idő után nem szomjas… és ilyen esetben mégsem jut a megfelelő folyadékhoz. Testünk viszonylag „későn” jelzi, hogy folyadékra van szüksége, vagyis ha szomjasak vagyunk, az azt jelenti, hogy már rég innunk kellett volna.

Általánosságban elmondható, hogy egy felnőtt napi folyadékigénye 1,5-3 l között mozog.

Mit igyunk, hogy a minőség is megfelelő legyen?

Testünk magas víztartalma megadja a választ, vagyis túlnyomórészt vizet, lehetőleg ásványvizet vagy tisztított vizet igyunk. Ezt követik a különböző gyógyteák, cukormentes gyümölcslevek, zöldség levek. Ami biztosan inkább árt, mint használ, és abszolút nem megfelelő, mint folyadékpótlás, azok a cukrozott üdítők, alkoholos italok.

 

 

 

 

Megjegyzés hozzáfűzése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.